reklama

Slováci a Maďari priateľmi!

Milý čitateľ! Zdá sa ti to ako utópia? No, nie je to len koniec peknej rozprávky. Všetci vieme, že rozprávky majú vždy dobrý koniec. Ale toto nie je rozprávka, toto je realita.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Milý čitateľ! Zdá sa ti to ako utópia? No, nie je to len koniec peknej rozprávky. Všetci vieme, že rozprávky majú vždy dobrý koniec. Ale toto nie je rozprávka, toto je realita. Žijem v Galante. Už sa tu dosť hovorí po maďarsky a v obchodoch ťa privítajú dvoma pozdravmi. „Dobrý deň! Jó Napot!“ sa ozve takmer v každom obchode, usmievavé predavačky, obsluhujúci personál aj bežní ľudia. Nepocítila som nenávisť medzi národnosťami. Nestretla som sa s tým, že by nás nechceli obslúžiť. Práve naopak. Ako zmiešaný pár, nám táto dvojjazyčnosť vyhovuje. Ja sa s čašníčkou dohodnem po slovensky, môj priateľ po maďarsky. Uvažujem, že mu kúpim nejakú knihu na Vianoce. Aha a vieš čo? Milý predavač v kníhkupectve ma oboznámil s obsahom maďarských kníh. Nemusím zdĺhavo zisťovať, otravovať známych, ani sa trápiť. Milý pán predavač mi odpovedal na všetko, čo som chcela vedieť.Zákon o slovenskom jazyku tu bol vždy! Nie je protimaďarský! Je proslovenký! Žijem s echt Maďarom, a jemu to nevadí! Veď sa pozrime, tu na juhu Slovenska si dve národnosti spolunažívajú, ich deti chodia do slovenských aj maďarských škôl. V bežnom, obyčajnom, každodennom živote nie je kvapka nenávisti. Všetci sem tu ľudia, a vieš čo milý čitateľ, dokonca sa aj navzájom pozdravíme, pomáhame si. Uveríš mi čitateľ, že medzi nami nie sú problémy, nikto na nikoho nezazerá, nepľuje a nenadáva? Veru! Takmer neuveriteľné! Normálne tu žijeme. Čitateľ môj, už sa ti dvíha adrenalín? Už ti mysľou prúdia slová, ktorými zareaguješ? Tak sa ešte na chvíľu, prosím ťa, sústreď. Nehovorím tu o minulosti, či budúcnosti, nehovorím o politike a vzťahoch medzi krajinami. Milý čitateľ opisujem tu bežný život na juhu Slovenska. Tu sa dohodneš oboma jazykmi. Nemusíš sa báť, že ťa nebudú chcieť obslúžiť. A čitateľ môj, veru, povedz s čistým svedomím, nemáš ty tiež nejaké nárečie? Pochádzam z rýdzeho Stredného Slovenska, krásne tam máme. A aj nárečie, onô, máme. Aj tu dole sa len nárečím hovorí. My, obyčajní ľudia sa na seba nehneváme, rozumieme si a hlavne sa rešpektujeme. Však sme všetci ľudia!

Martina Henželová

Martina Henželová

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

som sama sebou Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu